Trionic Veloped Trek 14er M grön/svart/orange — Alternativet till en rollator
14"/36 cm hjul • Ramstorlek M • Luftdäck • Handtagshöjd 77-97 cm • Kroppslängd 155-194 cm • Sits, korg, ryggsäck & sitsväska
Veloped Trek 14er stl. M
Veloped Trek är ditt perfekta val för vandring och resor.
Packa din Veloped Trek och ge dig ut på spännande äventyr. Du har en mängd olika alternativ att bära med dig alla dina prylar när du ger dig ut för att utforska världen. Ryggsäcken och den mångsidiga väskan till sitsen gör Veloped Trek till den perfekta följeslagaren på vandringen, campingturen och semesterresan.
NYHET: Den nya Veloped Trek 14er M 1,0 kg lättare än den tidigare modellen.
Veloped Trek är testad och fullt godkänd enligt den europeiska standarden för rollatorer (ISO-11199). Den är också CE-märkt.
Optimera din Veloped Trek 14er
Vi är alla olika och vi har olika önskemål och behov. När du beställer kan du välja mellan olika däck, slangar och handtag för att anpassa din Veloped Trek 14er utifrån dina behov och preferenser.
Handtagsval. Passar som en handske.
Optimera din ”cockpit” genom olika handtagsval. Ergon-handtagen finns i två olika material, gummi och BioKork, och i två storlekar, S och L.
Handtagsval »
Däcksval. Däck efter Terräng.
Du kan välja mellan två olika däck, som passar olika underlag och terräng, allt beroende på var du kommer att använda din Veloped Trek 14er.
Däcksval »Funktioner & Egenskaper
Veloped Trek 14er är utrustad med följande funktioner och egenskaper:
14" stora hjul. Prestanda är allt.
Ett större hjul presterar helt enkelt bättre än ett litet, speciellt utomhus. Med Veloped Trek 14ers 14”/36 cm stora hjul tar du dig lättare över hinder och ojämn mark. Även körkomforten ökar med ett större hjul.
Varför stora hjul? »
Ihopfällbar ram. Enkel förvaring.
Med ett enkelt tryck på teleskopstagets knapp kan du enkelt och snabbt fälla ihop Velopeden. När den är ihopfälld halvvägs rullar den fortfarande, och du kan enkelt komma igenom smala passager.
Ihopfällning »
Trionic klätterhjul. Övervinn alla hinder.
Med Trionics unika och patenterade klätterhjul övervinner du enkelt trottoarkanter, stenar och rötter utan att behöva lyfta Velopeden. Klätterhjulet klara ända upp till 15 cm höga hinder.
Varför stora hjul? »Skjutbar sits. Däck efter terräng.
När du skjuter fram sitsen på din Veloped får du rejält med benutrymme när du promenerar. Det betyder att du kan gå mer inne i ramen och närmare handtagen, vilket automatiskt ger dig en mer upprätt och ergonomiskt korrekt kroppshållning. Den U-formade och ergonomiska greppbågen erbjuder flera olika greppositioner och när du sitter fungerar den som ryggstöd. Greppbågen kan justeras steglöst för att exakt passa din kroppslängd.
Fler fördelar »
Luftdäck. Oslagbar komfort.
Veloped Trek 14er är utrustad med luftfyllda däck som ger dig en mjukare gång och oslagbar komfort. Eftersom de inte orsakar vibrationer, som massiva däck gör, undviker du onödiga smärtor i dina händer, armbågar och axlar.
Mer om luftdäcken »
All-Terrain bromsar. Säkerheten först.
Tack vare Trionics ATB navbromssystem kan du alltid lita på att bromsarna fungerar optimalt, oavsett om du går i strålande sol, hällande regn eller djup snö. Bromsarna är fullt skyddade mot smuts, vatten och snö.
Optimal säkerhet »
Trionic bromshandtag. Ingen mer plast.
Trionics bromshandtag i helaluminium ger dig en solid kvalitetskänsla. Du låser parkeringsbromsen på ett enkelt sätt, och parkeringshandtaget erbjuder dig tre olika sätt att låsa parkeringsbromsen.
Färd- & parkeringsbroms »Sits, förvaringskorg, ryggsäck, sätesväska. Vattentätt och hållbart.
Den 25 cm djupa sitsen kan skjutas framåt för att ge dig maximalt gångutrymme när du promenerar.
Den rymliga korgen har en dragkedjeficka för mindre värdesaker, med ett integrerat regnskydd.
Ryggsäcken passar perfekt i korgen och med fullängdsdragkedjan kommer du enkelt åt det stora facket.
Väskan fästs på sitsen med tryckknappar och du fäller den enkelt framåt när du vill sitta ner och ta en paus. Du kan också bära den som en axelväska.
Färg grön/svart/orange Mer om textilkitet »
Avtagbara hjul. Enkel transport.
Veloped Trek 14er har avtagbara hjul med knappförsedda snabbkopplingsaxlar, och du kan enkelt och snabbt ta av hjulen för att minska transportvikten och måtten.
Packa bilen »
Designvinnande handtag. Perfekta för dina händer.
Ergon GP1-handtagen ger dig ett mycket komfortabelt grepp. De är ergonomiska och fördelar trycket på ett bra sätt. Handtagsvinkeln är inställbar, och handtagen erbjuds i storlekarna S & L.
Ergon GP1 handtag »
Terrängående design. Njut av naturen.
Tack vare dess 3-hjuliga design, klätterhjulet och de markant större hjulen, är Velopeden den enda riktigt terränggående "rollatorn" i världen. När det handlar om att promenera och vandra i naturen, så slår Velopeden vilken rollator som helst, varje gång.
Terrängående »
Velopedramen. Stark, cool & modern.
Velopeden har en stark, cool och högmodern ram i aluminium. Ramen är svetsad i unika hydroformade 6061-T6 aluminiumrör som garanterar dig många, många år av tufft användande. En 2-tons metalliclack och coola dekaler sätter pricken över i-et.
| Dimensioner & Vikt | |
|---|---|
| Ramstorlek: | M |
| Handtagshöjd (justerbar): | 77 - 97 cm |
| Rekommenderad kroppslängd: | 155 - 194 cm |
| Längd: | 107 cm |
| Bredd: | 76 cm |
| Handtagsbredd (c-c): | 48 cm |
| Sitshöjd: | 60 cm |
| Sitsbredd: | 44 cm |
| Sitsdjup: | 25 cm |
| Dimensioner ihopfälld | |
| Höjd: | 77 cm |
| Längd: | 111 cm |
| Bredd: | 42 cm |
| Transportdimensioner - ihopfälld utan hjul & väskor | |
| Höjd: | 59 cm |
| Längd: | 84 cm |
| Bredd: | 42 cm |
| Transportvikt - utan hjul & väskor | |
| Transportvikt: | 7,4 kg |
| Vikt användare | |
| Maxvikt användare: | 150 kg |
| Produktvikt | |
| Totalvikt: | 13,0 kg |
| Textildetaljer - Sits, Korg, Ryggsäck & Sitsväska | |
| Grundsits: | 600D polyester, vattenavvisande med PU-skikt på baksidan |
| Sittöverdrag: | 600D polyester, vattenavvisande med PU-skikt på baksidan |
| Korg: | 600D polyester, vattenavvisande med PU-skikt på baksidan |
| Ryggsäck: | 600D polyester, vattenavvisande med PU-skikt på baksidan |
| Sitsväska: | 600D polyester, vattenavvisande med PU-skikt på baksidan |
| Reflexer: | 3 st. ram- & 2 st. greppreflexer |
| Hjul | |
| Hjulstorlek: | 14" / 36 cm |
| Däckstyp: | Luftfyllda / Däck + innerslang |
| Däck: | Trionic X-Country m. punkteringsskydd |
| Slangar: | Butyl med bilventil |
| Däcksdimension tum: | 14 x 2.2" |
| Däcksdimension mm: | 360-57 (ytterdiameter-bredd) |
| Fälg: | PA6+15%GF Formsprutad fälg med 3x2 ekrar i glasfiberförstärkt och högkvalitativ nylon/plast |
| Kullager: | 61901-2RS1 / 61802-2RS1 |
| Däcksval: | • Schwalbe Big Apple |
| Ram & Hjulupphängning | |
| Ram: | 6061-T6 aluminium, tillverkad av hydroformade, TIG-svetsade och T6 värmebeandlade aluminiumrör (inga delar i plast) |
| Hjulupphängning: | Trionic Climbing Wheel - Patenterad Tillverkad av extruderade 6061-T6 aluminiumdelar |
| Styrlager: | Trionic-system m. 2 st. kullager |
| Bromsar | |
| Bromsar: | Trionic All-Terrain navbromsar |
| Bromshandtag: | Trionic bromshandtag i helaluminium med Kraton-gummi för fingrarna |
| Bromsfunktioner: | Färd- & Parkeringsbroms |
| Greppbåge & Grepp | |
| Greppbåge: | 6061-T6 aluminium (ingen plast) |
| Grepp: | Ergon GP1 grips stl. L 8.5-12 Ergonomiska & justerbara (vinkel) |
| Greppuppgraderingar: | • Ergon GP1 stl. S 6.5-8.5 • Ergon GP1 BioKork stl. S 6.5-8.5 • Ergon GP1 BioKork stl. L 8.5-12 |
Bruksanvisningar
I dokumentationen för den här produkten innehåller manualer och instruktioner nedan. Du kan välja att visa dokumentationen online eller ladda ner det för lokal användning.
Veloped bruksanvisning
Ladda ned eller skriv ut bruksanvisningenTrionic Veloped〈〈
Trionic Veloped är trehjulig till konstruktionen, men den har som synes fyra hjul. Den är avsedd att användas som gånghjälpmedel och är främst till för att erbjuda användaren stöd vid promenader, vandring och motion utomhus. Veloped är unik i sitt slag, då den är utvecklad med gåendet i fokus och den underlättar avsevärt framkomligheten för dig som användare. Velopedens främsta egenskap är dess framhjul som har kapacitet att klättra över upp till 15 cm höga hinder (14” hjul), vilket är helt unikt. För att forcera lägre hinder krävs dessutom mycket mindre kraft i jämförelse med ett vanligt hjul.
Veloped är testad och godkänd enligt internationell standard ISO-11199-2:2005 för en maximal användarvikt på 150 kg.
Tekniska data〈〈
| 12er M | 12er L | 14er M | 14er M | |
|---|---|---|---|---|
| Min höjd: | 75 cm | 82 cm | 77 cm | 84 cm |
| Max höjd: | 95 cm | 102 cm | 97 cm | 104 cm |
| Bredd: | 76 cm | 79 cm | 76 cm | 79 cm |
| Längd: | 102 cm | 102 cm | 107 cm | 107 cm |
| Sitthöjd: | 58 cm | 63 cm | 60 cm | 65 cm |
| Sittbredd: | 44 cm | 44 cm | 44 cm | 44 cm |
| Hjulstorlek: | 12"/31 cm | 12"/31 cm | 14"/36 cm | 14"/36 cm |
| Dimensioner ihopfälld H x L x B: | L106xW42xH75 cm | L106xW42xH82 cm | L111xW42xH77 cm | L111xW42xH84 cm |
| Storlek hopfälld utan hjul H x L x B: | L84xW42xH59 cm | L84xW42xH68 cm | L84xW42xH59 cm | L84xW42xH68 cm |
| Vikt (Sport): | 11,4 kg | 12,0 kg | 11,9 kg | 12,5 kg |
| Transportvikt — utan hjul: | 7,7 kg | 8,3 kg | 7,7 kg | 8,3 kg |
| Max användarvikt: | 150 kg | 150 kg | 150 kg | 150 kg |
Säkerhet〈〈
- När du sitter på Velopeden ska båda bromsarna vara låsta i parkeringsläge.
- Kontrollera att Velopeden är låst i utfällt läge innan du går med den.
- Iaktta försiktighet i brant terräng och på sluttande underlag.
- Velopedens stabilitet är testad med 5 kg last i korgen. Om du lastar mer än 5 kg är det mycket viktigt att lasten är jämnt fördelad i korgens botten.
Korrekt handtagshöjd〈〈
Hur du ställer in rätt höjd på din Veloped
Många rollatoranvändare ställer in handtagen för högt i tron att det kommer att främja en mer upprätt kroppshållning. Men detta försämrar faktiskt kroppshållningen, och det påverkar också stabiliteten negativt.
Du kan bestämma rätt handtagshöjd genom att göra enligt följande, som rekommenderat av alla sjukgymnaster och alla rollatortillverkare;
- Stå upprätt med ryggen så rak som möjligt, med skorna på och med armarna hängande i avslappnat tillstånd längs kroppen (armbågen lätt böjd).
- Mät det vertikala avståndet från golvet till handledsbenet = rekommenderad grepphöjd.
Med handtagen i handledshöjd:
- Behöver du inte höja axlarna och du kan avlasta en större del av din kroppsvikt.
- Kan du gå närmare handtagen, vilket ger en mer upprätt kroppshållning.
- Når du en mer vertikal viktfördelning (nedåt), vilket förbättrar både stabiliteten och bromsprestandan.
Montering/första gången〈〈
1. Lyft ur hjulen och montera dem i ramens bakre axelhål genom att trycka in den svarta knappen i hjulets centrum och sedan skjuta in axeln hela vägen i axelhålet. Släpp tryckknappen.
2. Kontrollera att hjulet sitter fast ordentligt genom att dra i hjulet i sidled.
3. Montera framhjulsupphängningen i ramens främre ände på samma sätt genom att trycka in knappen i botten av axeln och för in axeln i axelhålet underifrån. Släpp tryckknappen.
4. Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt genom att lyfta ramen från underlaget och dra i hjulupphängningen nedåt.
5. Öppna snabbkopplingarna och justera grepphöjden enligt beskrivningen "Korrekt handtagshöjd".
Körklart läge 〈〈
Fäll ut Velopeden genom att vika isär de båda ramhalvorna.
Kontrollera att Velopeden låser i körläge, lyssna efter klickljudet då teleskopstaget låses i utfällt läge.
Sitsen är skjutbar i längsled. Skjut fram den för bättre benutrymme när du går.
Dra den bakåt när du vill sitta ner, komma åt korgen eller fälla ihop din Veloped.
Hopfällning 〈〈
Dra sitsen till det bakre läget.
Tryck in knappen till höger på teleskopstaget först.
Lyft och vik samtidigt den ena ramhalvan mot den andra.
Tryck in den andra knappen till vänster på teleskopstaget.
Lyft och vik samtidigt den ena ramhalvan mot den andra för att fälla ihop din Veloped helt och hållet.
Parkeringsbroms 〈〈
Parkeringsbromsen kan aktiveras på 3 olika sätt:
Alternativ 1: Tryck den undre röda parkeringsarmen nedåt med pekfingret, medan du samtidigt drar bromshandtaget uppåt. Säkerställ att parkeringsbromsen är låst, och att Velopeden inte rullar.
Alternativ 2: Dra den övre röda parkeringsarmen bakåt med tummen, medan du samtidigt drar bromshandtaget uppåt. Säkerställ att parkeringsbromsen är låst, och att Velopeden inte rullar.
Alternativ 3: Använd båda händerna. Dra den övre röda parkeringsarmen bakåt med ena handen, medan du samtidigt drar bromshandtaget uppåt med din andra hand. Säkerställ att parkeringsbromsen är låst, och att Velopeden inte rullar.
För att frigöra parkeringsbromsen, bromsa som vid färdbromsning så släpper parkeringspärren.
Höjdinställning av handtagen 〈〈
Lossa båda snabbkopplingarna på greppbågen genom att vika dem bakåt.
Justera greppbågen till önskad höjd, lämpligtvis till handledshöjd när du står bredvid Velopeden med armarna hängande längs kroppen.
OBS: Enklast justerar du greppbågen sittandes på sittplatsen, då ser du siffermarkeringarna tydligt och det är enkelt att justera höjden.
Lås greppbågen genom vika snabbkopplingarna framåt.
OBS! Skruva inte snabbkopplingarna. Snabbkopplingarna kan ersättas med skruvvred ifall önskvärt. Eller ersättas med skruv och mutter ifall det finns risk att användaren skruvar loss handtagen.
Inställning av handtagsvinkel 〈〈
Vinkeln på handtagen kan ställas in så att du får en komfortabel handposition och ett optimalt stöd.
1. Lossa den bakre skruven på handtaget med en 4 mm insexnyckel.
2. Vrid handtaget till önskad position, och lås handtaget genom att dra åt skruven igen.
3. Dra åt den bakre skruven på handtaget med en 4 mm insexnyckel.
Justering av bromsverkan 〈〈
1. Vid dålig bromsverkan, skruva ut justerskruven på respektive bromshandtag (moturs) och lås sedan justerskruven genom att skruva in låsmuttern mot handtaget (medurs).
Om bromsverkan fortfarande är bristfällig, kontakta din återförsäljare eller auktoriserad person ansvarig för service av din Trionic Veloped.
Montering av bakhjulen 〈〈
Bakhjulen är avtagbara för att ytterligare underlätta transport av din Veloped.
För att ta av hjulet, tryck in den svarta knappen i hjulets centrum och ta sen av hjulet.
Vid montering av hjulet, tryck in den svarta knappen i hjulets centrum och skjut in hjulaxeln i axelhålet. Släpp knappen då hjulet är i sitt ändläge.
Kontrollera att hjulet sitter fast ordentligt genom att ta tag i däcket och vicka hjulet fram och tillbaka i sidled.
Demontering/montering av framhjulet 〈〈
Hela framhjulsupphängningen är avtagbar för att underlätta transport av din Veloped.
Lossa framhjulsupphängningen genom att trycka in den svarta knappen under frontleden.
Ta av hela hjulupphängningen genom att lyfta ramens framände från marken och samtidigt dra hjulupphängningen nedåt.
Vid montering av hjulupphängningen, lyft rollatorns framände, tryck in den svarta knappen och skjut in hjulaxeln i axelhålet. Släpp tryckknappen.
Ändra framhjulsinställningen: Lättstyrt läge/Nedre position:/Riktningsstabilt läge/Övre position: 〈〈
Velopeden har ett klättrande och fjädrande framhjul som möjliggör passage av hinder på upp till 15 cm höjd (14”). Hjulet har två olika inställningar, ett lättstyrt och ett riktningsstabilt läge. För att justera mellan dessa båda inställningar finns det ett justerhandtag på framhjulsupphängningen, mellan de båda hjulen.
Lättstyrt läge/Nedre position::
Lätt att svänga med bibehållen klättringskapacitet.
Riktningsstabilt läge/Övre position::
Ökad klättringsförmåga, fjädrande funktion för ojämnt underlag och ökad riktningsstabilitet. Velopeden är svårare att styra, men får bättre egenskaper i naturen.
Rotera framhjulet 180 grader för att lättare komma åt justerhandtaget.
1. Med din vänstra hand, ta tag i det vänstra hjulet, och lyft Velopedens framände.
2. Medan du håller framänden lyft, greppa den röda knappen med din högra hand och dra knappen utåt (mot dig).
3. Skjut justerhandtaget antingen nedåt (lättsvängt läge) eller uppåt (terrängläge).
4. Släpp den röda knappen när du ställt in önskat läge.
Demontering/montering av korgen 〈〈
Korgen på din Veloped rymmer 22 liter. Den har en liten värdeficka baktill, för mindre saker som t ex nycklar och plånbok. Korgen är avtagbar och monteras med hjälp av kardborreband på ramens korgskenor.
1. Trä de båda bakre kardborreflikarna underifrån mellan ramen och korgskenan. Vik de därefter inåt och fäst kardborrebanden på korgens insida.
2. Montera därefter den främre kardborrefliken på samma sätt.
3. Justera eventuellt kardborrebanden för att korgen ska sitta ordentligt.
OBS! Säkerställ att bottenplattan är är ordentligt instoppad i korgfickan innan montering sker.
Demontering/montering av sittdyna 〈〈
Den skjutbara sittplatsen på din Veloped består av en bassits och en avtagbar sittdyna som fästs med nio tryckknappar.
1. Fatta sittdynan med texten ”Trionic” åt höger. Trä den långa fliken mellan teleskopstaget och bassitsen.
2. Tryck fast den långa flikens tre främre tryckknappar på bassitsen.
3. Därefter fästs den korta flikens tre tryckknappar på bassitsen.
4. Fäst sist och slutligen den långa flikens sista tre tryckknappar på den korta fliken.
Säkerhetsanvisningar 〈〈
Kontrollera att din Trionic Veloped fungerar perfekt innan du använder den:
- Kontrollera bromsverkan samt parkeringsbroms.
- Se till att den är ordentligt utfälld.
- Kontrollera att greppbågen har rätt höjd samt att den är låst ordentligt.
- Undvik kontakt med frontleden vid utfällning då klämrisk föreligger.
- Användarens maxvikt får ej överstiga 150 kg.T
- Använd inte Trionic Veloped som rullstol eller för persontransport.En defekt Veloped bör inte användas.
- Trionic Veloped är avsedd att användas som gånghjälpmedel och är främst till för att erbjuda användaren stöd vid fysisk förflyttning.
Skötselanvisning 〈〈
För att upprätthålla funktion och säkerhet bör du regelbundet se till att nedanstående åtgärder utföres:
- Rengör din Veloped med vanligt diskmedel, vatten och en disktrasa. Torka den torr.
- Håll hjulen rena med diskmedel, vatten och en plastborste.
- Kontrollera att skruvar och reglage är ordentligt åtdragna.
- Om din Veloped inte är i fullgod kondition – tag genast kontakt med din återförsäljare eller auktoriserad person ansvarig för service av Trionic Veloped.
Se till att kontrollera däcktrycket var 4-5 vecka. Trionic rekommenderar ett däcktryck på 1,5 bar / 22 psi.
OBS ! Defekt Veloped bör inte användas. För ingrepp på produkten (anpassningar, bristfälliga reparationer), utan Trionics medgivande, ansvaras ej.
Garanti 〈〈
Trionic Veloped inkluderar 10 års garanti, undantaget delar som utsatta för normalt slitage (däck, slangar, bromskablar, bromskabelhöljen, handtag och textildelar). Garantin är giltig fr.o.m. köpdatum, och inkluderar bara originaldelar från Trionic.
CE – Trionic Sverige AB garanterar att denna medicintekniska produkt av klass I uppfyller kraven i EU-förordningen MDR 2017/745 och att den är certifierad enligt ISO 11199-2:2021.
Etikett
Veloped är testad och godkänd enligt den internationella standarden för rullatorer ISO 11199-2:2021 och uppfyller kraven i EU-förordningen för medicintekniska produkter MDR 2017/745.
Användarens vikt får ej överstiga150 kg.
- Produktnamn
- Max brukarvikt
- Längd
- Bredd
- Max. och min. höjd
- Tillverkningsdatum
- UDI/Digitalt produktpass: GS1 QR-kod (AIDC/HRI)
- Serienummer
- Artikelnummer
- Rollator certifierad enligt ISO 11199-2:2021
- Läs användarhandboken före användning.
- Produktkod: GTIN13
- Tillverkare
- CE-märkning
- Miljövänlighet
- Medicinteknisk anordning
- Produkt godkänd enligt MDR 2017/745
Miljövänlighet 〈〈
Trionic Veloped är tillverkad så att den har så liten negativ miljöpåverkan som möjligt under sin livscykel. När produkten tjänat ut kan den skrotas och delarna tillvaratas för återvinning.
- Vid återvinning separeras produktens aluminiumkomponenter från övriga detaljer. Delarna sorteras efter metall, plast och blandmaterial.
- Produkten består till största del av aluminium, stål och plast.
- Exempel på komponenter som består av blandmaterial är bromshandtag, hjul och greppbåge.
- Eftersom olika kommuner/återvinningsföretag hanterar återvinningsmaterial på olika sätt är det lämpligast att i tveksamma fall kontakta din kommun.
Trionic Sverige AB är anslutet till Näringslivets Producentansvar i Sverige AB, som är ett rikstäckande system för återvinning av förpackningar.
Produktrecensioner
Det är omöjligt att skriva ner allt bra, det skulle bli för mycket, men jag skulle också vilja nämna kundtjänsten. Jag hade en fråga och jag fick svar direkt.
Min slutsats är fortsätt så och tack så mycket. U.Gräf
Lite om mig: Jag är 84 och har haft en väldigt aktiv, för att inte säga atletisk, livsstil, så det var ett beskt piller att svälja när jag fick balansproblem och blev av med mycket av min muskelstyrka.
Hur som helst så är jag fast besluten om att fortsätta vara så aktiv som möjligt! Så jag köpte en Trionic Veloped med 14-tumshjul och terränghjul.
Efter en försiktig inledande övning ute på stadstrottoarer i närområdet och runtom inne i stora och små butiker, var mitt nästa test att stiga på och av våra MerseyRail-tåg (fortfarande i drift med många gamla vagnar på den här linjen, med ett högt trappsteg upp eller ner). Jag hittade en teknik: bromsarna på, dra bakåt för att lyfta framhjulet från marken, bromsarna av och rulla in.
Jag var redo för tallskogsstigarna; inga problem här, men långa uppförsbackar var så klart tufft. Att gå nerför tyckte jag var knepigt eftersom Velopeden tenderade att gira eftersom det inte går att aktivera båda bromsarna jämnt. (Samma problem i staden på utfällda gångramper på stationer och i butiker – det krävs en lätt touch).
Jag beslöt att testa "Besten" i terräng, inne i tallskogarna. Detta var en ännu tuffare utmaning; backarna kunde jag klara av genom att vara lite försiktig (att inte tippa över åt sidan!) Men smala stigar fyllda med tallkottar var svårt, även för 24-tumshjulen, antagligen för att kottarna rör på sig.
Den absolut största utmaningen är att ta sig över lös sand. Långa sträckor med lös sand (sandfällor!) var verkligen mycket svåra för mig under en promenad, men en annan dag klarade jag ändå av en kort sträcka för att komma upp på den fasta sanden på stranden, och belönades med långa sträckor med enkel promenad och vackra vyer!
Jag önskar att jag kunnat ta lite bilder på denna tur!
På kollektivtrafiken: Jag har inte haft några problem med att få med Trek på våra lokala busslinjer, men skulle nog undvika att ta den på mer trafikerade stadsrutter.
En liten varning: När man lägger små föremål i fickan på baksidan av korgen är det mycket lätt att man missar om det faller ut och ner på marken. Dessutom trasslar "regnskyddet" ihop sig med små föremål som exempelvis nycklar. Jag har inte räknat ut hur man ska fästa det här regnskyddet ordentligt framtill när man använder det.
Och jag har hittills inte hittat någon användning för de extra förvaringspåsarna som medföljer Trek, så förmodligen borde jag ha köpt Tour-modellen, som är en Trek utan extrapåsarna. (Bilden på den var inte i min smak, men de är båda likadana; bilden på Trek såg bara mer ut som mig).
Min Veloped har gett mig självförtroendet att våga vidga mina vyer.
Den har redan visat sig vara ett ovärderligt hjälpmedel när jag ska sköta mina uppgifter i trädgården och är dessutom ett viktigt skydd mot att tappa balansen.
Jag beställde min Trionic Veloped Trek på en måndag och den kom till Storbritannien på fredagen som utlovat. Den är helt fantastisk, robust och välkonstruerad, lätt att använda och klarar ojämn terräng utan ansträngning. Det har gett mig friheten och självförtroendet att utforska de vackra skogarna och stränderna i länet där jag bor, och i "urbant" läge kan jag också utforska städerna!
Tack så mycket
Pam
Jag har precis kommit hem efter en promenad här i Sundsvall intill den nya E4-bron över fjärden.
Bron är inte klar förrän 2014. Här är det provisoriska grusvägar blandat med asfalterade vägstumpar.
Velopeden fungerade alldeles utmärkt. Var ute i 45min, men vilade några ggr på stolen.
Äter medicin mot blodtryck och risk för propp på metallklaffen som opererades in i Januari 2010..
Biverkningarna har blivit konstant yrsel och lite svårt med balansen. Friskförklarad i övrigt.
Har testat gåstavar, men de är inte nog bra för mig.
Följden av inaktivitet har blivit viktuppgång och dålig kondiition.
Är 62 år men började ta ut min pension nyligen.
Efter dagens promenad är jag helt lyrisk.
Ser fram emot promenader med frun och barnbarnen i skog o mark som förr.
Tack för er fantastiska innovation. Den kommer förbättra livet för mig och många andra.
Jag kommer att varmt rekommendera Velopeden för andra som behöver gåstöd.
Veloped Trek precis så stabil, väldesignad, robust och lämpad för terrängen (på landsbygden) där jag bor som jag hade hoppats. Tack för att ni ger mig möjlighet att hålla mig rörlig och (förhoppningsvis) hålla min sjukdom i schack.
Har haft flera rollatorer, ingen har funkat för mig. Men denna är däremot fantastisk. Med den har jag börjat kunna gå utomhus. Frihet. Känner mig trygg. Stabiliteten är inga problem med denna, det är så lätt att röra sig och ta sig runt. Och nu börjar jag komma igång med mitt fotograferande igen.
Den är väldigt lätt att köra och att ta över trottoarkanter och ojämna underlag - jag kan gå igen! Jag känner att jag har kontroll hela tiden. Dessutom, om jag behöver vila sätter jag bara på bromsarna och vänder mig om och sätter mig en stund. Sedan bara upp och gå igen!
Jag kan gå helt själv med den, behöver ingen hjälp för att gå ner till och runt i parken, eller att handla osv.
Det är superenkelt att använda den och även att justera höjden mm. Sitsen kunde bara ha fått vara lite mer bekväm. Den är väldigt smal och därför inte lika bekväm som på min gamla rollator. Men rent överlag, kan jag bara rekommendera den.
Trek-modellens design och utseende är av hög kvalitet och skulle inte kunna förbättras. Framhjulsdesignen med två hjul är väldigt smart, och den klarar lätt att ta sig uppför trottoarkanter och andra hinder. Alternativen stads- och terrängläge är en bonus.
Tack vare den enkla hjulborttagningen och den smarta hopfällningsfunktionen passar den enkelt in i bagageutrymmet på min bil (Suzuki Vitara). Mycket nöjd med mitt köp och rekommenderar starkt Trek-modellen.
Styret på Velopeden är för kort, man kan inte ens hänga på ett hundkoppel eller en shoppingväska.
Korgen är också för liten!
Att lägga på parkeringsbromsen är väldigt krångligt, faktum är att man behöver båda händerna. I bergen: håll i rollatorn, håll i hundkopplet, och sedan få på handbromsen på samma gång!
Transport: den är för stor för en vanlig bil, för sedan finns ingen plats kvar för resväskorna. Till detta tillkommer den konstanta monteringen och nedmonteringen av Velopeden, vilket är väldigt svårt utan någon annan som hjälper dig!
Passar för platt landsbygd, men där behöver man den inte: Jag har en Topro utomhusrollator, en som inte är så dålig heller.
Överlag så är jag väldigt besviken och tyvärr skulle jag inte köpa den igen eftersom mina önskedrömmar ännu är ouppfyllda. Det är verkligen synd!!
Produkten är väldigt enkel att montera och ta isär, och därigenom enkel att transportera. Jag lyckades också ta med den utomlands är jag flög till Australien nyligen. Jag köpte en specialväska som den nedmonterade rollatorn kunde förvaras i i bagageutrymmet.
Om jag skulle nämna något negativt så är det att när jag går i nedförsbackar, gör rollators vikt och fart att den ibland håller på att rulla iväg från mig, så att jag måste bromsa, och mina fötter har fått skynda ikapp med den vid ett flertal tillfällen. Kanske man kunde koppla in en bromsande antigravitationsmekanism i framtida konstruktioner?
Men överlag är det en superprodukt som hjälper till att ge frihet till rörelsehindrade personer så att de kan leva ett sunt och friskt liv utomhus!
Den är väldigt stabil/robust och vi känner oss fullständigt trygga med den när vi vandrar längs ojämna (skogs-)stigar.
Den är inte billig, men om du är ute efter en riktigt stabil rollator kan jag bara rekommendera Velopeden!
Ett köp för livet!
Glada hälsningar,
Katrin och Bernd Seifert
Nu har jag fått också vissa kognitiva svårigheter, samt svårigheter med balansen, och mitt nästa specialistbesök är inte förrän 2022.
Ibland kan mina balanssvårigheter få mig att tippa i sidled och eftersom jag är 178 cm lång kan det vara rätt skrämmande, men trots att ena sidan på Velopeden också samtidigt lyfter en bit från marken, så tack vare att den väger lite, så har jag inte tippat omkull eller ens ramlat i marken.
Och trots att den väger lite grann så är den enkel att köra, den klarar perfekt av att hantera de ojämna/gropiga gångvägarna i området där jag bor och jag fastnar inte längre vid trottoarkanter och upphöjda stenplattor och liknande.
Jag kan tryggt och säkert gå ut med hunden tack vare det stöd den ger mina överflexibla leder, min artrit överallt och yrsel, dislokationer och allt annat som min kropp lägger på mig. Rollatorn har lyft bort ångesten jag hade över att vara utomhus med bara en gångkäpp med vilken jag bara hade en punkt att luta mig på när en led inte orkade med eller yrseln slog till.
Rekommenderas starkt till alla som tycker om att ta promenader i skog och mark!
Jag kan nu vandra i skogsmarker och även ta mig över gräsmarker. Enkla nöjen som stått mig förbi alldeles för länge. Nu, i 70-årsåldern, har mitt liv fått ny luft under vingarna.
Mina mycket uppskattande tack till alla som varit inblandade på något sätt som har bidragit till att hjälpa mig hitta livet utanför hemmet, åter igen.
Varma hälsningar,
Kelsang Jorlam
Så det gick väldigt fort!
Vår Veloped var omsorgsfullt förpackad så när vi hade packat upp den var den utan minsta skada! Vi hade inga svårigheter med monteringen heller. Se videos på YouTube.
Velopeden är väldigt stor och kan kännas för skrymmande för vissa.
Men om du letar efter en riktigt bra, stabil rollator, skulle jag ENDAST rekommendera Velopeden.
Ifall du har pengar förstås, för den är inte billig! Velopeden är robust, och vi känner oss väldigt trygga och säkra när vi kör den!
Så man behöver inte vara rädd för att någonting ska gå sönder när den kör över gupp.
Jag kan bara säga positiva saker gällande kommunikationen med Kindberg.
Vi skaffade Velopeden eftersom min mamma hade ramlat och hade ont i knäna när hon gick. Min mamma letade efter ett gånghjälpmedel, en rollator. Vi rotade igenom många olika hjälpmedelsbutiker och min mamma valde ut en med ryggstöd. Hon beställde den inte med en gång, men hon körde omkring med den i butiken och kände sig nöjd.
Men min syster hade en kompis som hade haft en Veloped i flera år och som aldrig behövt reparera någonting under hela den tiden. Kompisen är helnöjd med den.
Så min syster övertalade vår mamma att ta sig en titt på kompisens Veloped och testköra den.
Sagt och gjort!
Min mamma ändrade sig med en gång och köpte sig en Veloped.
Jag ångrar inte en sekund att jag köpt den och känner mig väldigt bekväm och trygg med den!
Så jag rekommenderar den verkligen!
Jag ska skicka ett foto när vädret blir bättre...
Nu har jag Veloped-Tour med 14er-däck!
(Än så länge klarar jag inte hela 1,5-timmarsturen - men jag börjar sakta närma mig).
Det är en uppenbarelse - även med allra högsta förväntningar, kunde jag inte ha föreställt mig att den skulle vara så bra i terräng, och så säker.
Stigar fulla med rötter både uppför och nerför är inga problem. Jag går säkert, upprätt och med utsikt över min omgivning, ibland pratandes med "medresenärer".
Jag är fri igen! (en mycket lycklig känsla).
Egentligen skulle min recension sluta här
- Men jag ska först lista de "viktiga" sakerna för mig:
• Vikt - utan hjul inga problem, jag kan enkelt lyfta in den i bilen själv (mitt bagageutrymme är högt, gammal SUV!)
• Hjul - enkla att ta loss och fästa med nästan bara en rörelse.
• Hopfällningsfunktion - lätt att använda - enkel att förvara, ryms i hissar, bilar, på bussar och tåg
• Säte - bekvämt, bra även för längre pauser (med ryggstöd som är enkelt att fälla upp)
• Handtagets höjd - snabbt att justera med en rörelse (högre position är bättre när man går i nedförsbacke)
• Terräng-/stads-läge kan ställas in snabbt och enkelt - fungerar utmärkt
• Korg - kan bära allt som är viktigt (även medelstora inköp - och med min Veloped skulle jag till och med kunna transportera väldigt tunga saker, upp till 150 kg).
"Jag älskar min rhino (efter rhinoceros, norhörning): huvudet (hjulet) nedåt och full fart framåt!"
Och slutligen:
• Mycket, mycket vänlig konsultation på tyska; på telefon med Stefan Kindberg
• Leverans: Beställd tisdag eftermiddag, ankom fredag vid lunch
Behöver jag nämna att jag självklart kommer att beställa saker igen i framtiden från TRIONIC utan att tänka två gånger?
Gisela Kühn
Den som packade ihop den för leverans hade satt fast de tillbehör jag beställt, och väskorna som följer med Trionic Trekker är perfekta för min utrustning.
Med vänlig hälsning
Paul Ihmels
Jag kunde inte hålla mig från att testa Velopeden i allra svåraste terräng. En mycket brant, smal skogsväg med djupa, uppspolade fåror i mitten, där man behöver planera sitt angreppssätt, kunde ändå övervinnas av min «Rollf».
Nu är jag nyfiken på att se hur den kommer att hävda sig själv i den regelbundna användningen.

